Bij Lineas stuurt hij operatoren op het terrein aan, volgt de treinen real time op brengt alle administratie in orde
Christopher Bethume is logistiek coördinator bij Lineas (niet te verwarren met een
real time planner ). Zijn missie: het spoorvervoer van goederen vanaf het station van Châtelet in goede banen leiden. Een job die deze voormalige autotechnicus en adrenalineaddict als een handschoen past. Christopher vertelde ons meer over zijn job en zijn loopbaan.
“Als spoorvrachtoperator werken we voor verschillende klanten”, vertelt Christopher. “We stellen daarbij onder meer wagons ter beschikking die worden beladen met goederen. Vervolgens brengen we de wagons van verschillende klanten samen om ze naar hun bestemming te vervoeren, zowel in België als internationaal.”
De rol van Christopher daarin? “Als logistiek coördinator sta ik continu in contact met klanten, zorg ik ervoor dat de treinen op tijd vertrekken en brief ik ook de technici op het terrein over alle handelingen die moeten gebeuren. Kortom, ik zorg ervoor dat het transport op alle niveaus optimaal verloopt.”
“Er valt heel wat te controleren. Zijn de wagons goed beladen, komen de materialen en goederen overeen met wat de klant heeft aangegeven? Voldoet alles aan de geldende regelgeving, is de documentatie in orde? Dit wordt allemaal nagegaan aan de hand van de ‘vrachtbrief’ die klanten uitreiken.”
Van autotechnicus tot spoorvrachtcoördinator
Christopher begon zijn loopbaan in een heel ander beroep: autotechnicus in een keuringsstation. Hoe is deze grote shift in zijn loopbaan gebeurd? “Een van mijn collega’s had een passie voor spoorwegen. Op een dag ging hij aan de slag bij Lineas. Toen hij me vertelde over zijn ervaringen en de verschillende carrièremogelijkheden bij het spoor, was ik erg geïnteresseerd.”
In 2018 solliciteerde Christopher op zijn beurt voor een functie als operator spoorwegen bij Lineas. Maar na de sollicitatiegesprekken kreeg hij meteen een functie aangeboden als coördinator. Dus als hoofd van een team van operatoren.
Hij volgde een uitgebreide opleiding: eerst een GO-opleiding (Ground Operator) van twee maanden. Daarna een opleiding tot logistiek coördinator van nog eens twee maanden en tot slot een specifiekere training in het station zelf. Want zoals Christopher aangeeft: “De verschillende logistieke coördinatoren zijn niet uitwisselbaar. Elk station heeft zijn specifieke kenmerken en het duurt even om ze allemaal onder de knie te krijgen. Zelf ben ik begonnen in het station van La Louvière, en sinds 2019 werk ik in het station van Châtelet. Het is een uitdagende job, maar daar hou ik van!”
Onmisbaar: organisatietalent en sociale vaardigheden
Om een goede logistieke coördinator te zijn, moet je volgens Christopher eerst en vooral een kei in organisatie zijn. Je moet zowel kunnen anticiperen als klaarstaan om onvoorziene gebeurtenissen op te vangen.
“In deze job is elke dag een afwisseling van drukke en rustigere momenten”, legt hij uit. “We werken in ploegendiensten. In mijn dienst van 6 tot 14 uur bijvoorbeeld, zijn de spannende momenten die van het vertrek en de terugkeer van de treinen. ’s Ochtends om 6 uur, bij het vertrek, moet ik alle technici dispatchen.
Vanaf 12u30 is het dan tijd om de terugkeer te coördineren. Daarbij is het belangrijkste om zoveel mogelijk te anticiperen. Een voorbeeld? Er zijn maar drie sporen beschikbaar, maar je weet dat er vijf treinen aankomen. Al deze treinen hebben verschillende lengtes en ladingen. Jij bepaalt hoe ze binnenrijden.”
Een ander cruciaal aspect: sociale vaardigheden. “Ik moet de hele dag met uiteenlopende profielen spreken. Je moet je kunnen aanpassen aan die verschillende personen, van de spoortechnicus tot de zaakvoerder van een bedrijf of de spoornetbeheerder Infrabel. Bovendien hebben al deze mensen verschillende eisen en belangen. Met de nodige ervaring leer je daarmee omgaan.”
Een job zonder sleur? Je bent aan het juiste adres
Als logistiek coördinator moet je voortdurend beslissingen nemen. En meestal gebeurt dat ook helemaal autonoom: “Onze supervisor kan helpen bij bepaalde dilemma’s, maar 90 procent van de tijd moeten we onze plan trekken. Je moet dus redelijk stressbestendig zijn, ook in een crisissituatie, zoals bij een ontsporing.”
“Zelf geraak ik niet snel gestrest. Integendeel, ik heb dagelijks mijn portie actie nodig. In mijn functie in Châtelet is er gelukkig weinig routine. De werkdagen zijn er erg spannend voor wie graag problemen oplost. Ik ben een perfectionist en ga graag uitdagingen aan. Ik haal dan ook enorm veel voldoening uit het feit dat ik elke dag bijdraag aan een vlot verloop van alle transport.”
Missie: CO2-uitstoot verminderen
Daarnaast is Christopher trots op de missie die Lineas nastreeft: “We willen zoveel mogelijk vrachtwagens vervangen door spoorvervoer. Goederenvervoer over het spoor is een groenere oplossing, en dit wordt steeds belangrijker in de transportwereld. Onze sector blijft dan ook stevig groeien.”
Uiteraard blijft winstgevendheid een belangrijke voorwaarde. “Daarom moeten we het transport zoveel mogelijk optimaliseren”, vervolgt Christopher. “Hoe efficiënter we zijn, hoe meer we bedrijven kunnen overtuigen om over te stappen naar spoorvervoer. En dat heeft een rechtstreekse impact op de CO2-uitstoot.”
Spreekt het verhaal van Christopher je aan? En ben je ook op zoek naar een gevarieerde job in een groeiende sector? Dan is dispatcher spoor de perfecte job voor jou. Check snel onze opleidingen en zet je carrière op het juiste spoor!
2/02/2023