Zuidnatie werkgever van het jaar in sector transport en logistiek
Zuidnatie mag zich Transport & Logistics Employer of the Year 2023 noemen. Een mooie bekroning op het harde werk van het bedrijf dat sinds een paar jaar inzet op een nieuwe HR-cultuur. Daarbij komen thema’s zoals inclusie en welzijn sterk naar voren. Bovendien ontving Zuidnatie dit voorjaar ook een Gold-label als Best Managed Company.
Ook havenbedrijven voelen de krapte op de arbeidsmarkt. Ze krijgen het steeds moeilijker om goede medewerkers aan te trekken, zowel arbeiders als bedienden. En willen ze hen aan hun bedrijf binden? Dan moeten bedrijven een fijne werkomgeving creëren waar iedereen zich thuis voelt. En dat hebben ze bij Zuidnatie goed begrepen.
Juiste persoon op de juiste plaats
De voorbije jaren nam de HR-cultuur van Zuidnatie een grote bocht. Daarbij zet het havenbedrijf nog meer in op een grote troef: het familiale karakter. Volgens HR-Business Partner Daphne Cornelis wil Zuidnatie medewerkers nog meer betrekken bij het bedrijf. En dat begint bij een fijne werkbeleving. Daarom zoekt het HR-team altijd naar de juiste personen op de juiste plaats.
“Onze vuistregel is eenvoudig”, licht Daphne toe. “We behandelen alle kandidaten op dezelfde manier. We kijken naar hun competenties en ervaring, maar ook naar welk gevoel we krijgen bij een gesprek. Diploma’s zijn eigenlijk van minder groot belang. We willen vooral mensen die gepassioneerd zijn door de job en willen bijleren. Iedereen heeft evenveel kans om te worden aangenomen.”
Iedereen gelijkwaardig
Ondertussen is de Zuidnatie-familie vertegenwoordigd door verschillende nationaliteiten, culturen en genders. “Diversiteit is maar een deeltje van DEI (diversity, equity and inclusion) waarop we inzetten”, vertelt Daphne. “Want inclusie is minstens even belangrijk in onze organisatie. Dat wil zeggen dat we iedereen gelijkwaardig behandelen. Daarbij is open communicatie belangrijk.”
“Die open communicatie speelt zich af op verschillende vlakken. Zo hanteert Zuidnatie een vlakke bedrijfs- en communicatiestructuur waardoor medewerkers altijd bij zaakvoerders Paul en Stéphanie Feys kunnen aankloppen. Bovendien brengen de landschapskantoren medewerkers dichter bij elkaar.”
“Onze medewerkers zijn ook onze ambassadeurs”, vindt Daphne. “We zien ze vol enthousiasme leuke dingen over Zuidnatie delen op sociale media. Zo houden ze collega’s op de hoogte van wat er gebeurt op de werkvloer. Maar ook toekomstige medewerkers krijgen zo een kijkje in het leven bij Zuidnatie.”
Opleidingskansen voor iedereen
Daphne haalde het al aan: talent is vaak belangrijker dan diploma’s. Maar dan moet dat talent wel worden ontgonnen. Daarom horen persoonlijke ontwikkeling en groei bij de grootste drijfveren van Zuidnatie om hun medewerkers, en dus ook het bedrijf, naar een hoger niveau te tillen.
“Gelukkige medewerkers voelen zich goed in hun functie. Ze weten namelijk dat ze de juiste vaardigheden en kennis hebben om hun taken goed uit te voeren. Bovendien is het onze taak om hun job boeiend te houden en voor voldoende uitdagingen te zorgen. Dat doen we door de nodige opleidingen aan te bieden. Trouwens, in de huidige war for talent komen kant-en-klare profielen steeds meer onder druk te staan.”
Daphne vertelt over het opleidingsplan (OP) dat het HR-team heeft opgezet naar aanleiding van de Arbeidsdeal in 2022. Zo zorgde het team voor meer structuur in bestaande opleidingen, bijscholingen en intervisies. “Op de werkvloer leer je trouwens het meeste”, weet Daphne. “Daarom ondersteunt het HR-team onze teammanagers in het coachen en trainen van hun medewerkers.”
Charters duurzaamheid, diversiteit en inclusie
Opleidingen zijn maar één aspect om medewerkers te motiveren en te engageren. Want daarnaast organiseert Zuidnatie regelmatig bedrijfsactiviteiten voor arbeiders en bedienden.
Maar daar stopt het nog lang niet volgens Daphne. “Na deelname aan Voka Welt zijn we bezig met een duurzaamheidscharter en een diversiteits- en inclusiecharter. Zo willen we dieper ingaan op deze onderwerpen en onderzoeken hoe we ze intern kunnen uitdragen. Maar ook hoe we onze standpunten kunnen communiceren naar de buitenwereld. Dus naar onze klanten, partners en toekomstige medewerkers.”
Peilen naar tevredenheid
“Om te weten hoe medewerkers zich voelen, vragen we hen elk kwartaal om de HR-barometer in te vullen. Zo polsen we naar hun noden en behoeftes rond een bepaald thema. De volgende barometer gaat over het mentale welzijn binnen de organisatie. Daarnaast hebben we nog de ambitie om een werkgroep te organiseren met medewerkers. Een soort lunch & learn waarbij we ervaringen en ideeën delen.”
Zonder medewerkers geen Zuidnatie
“Onze inspanningen lonen. We merken nu al dat medewerkers langer bij ons aan de slag blijven. We ontdekken steeds meer talenten die we dan helpen ontwikkelen. En we worden nog beloond met leuke prijzen ook”, lacht Daphne.
“We beseffen goed dat er zonder medewerkers geen Zuidnatie is. Dus we blijven inzetten op veiligheid, gezondheid en welzijn op de werkvloer. Zodat onze medewerkers elk dag met plezier naar hun werk vertrekken.”
Werken bij Zuidnatie?
Ben je benieuwd naar Zuidnatie en hoe het is om daar te werken? In dit artikel lees je er meer over. En check snel of er een vacature is die bij jou past.